Friday, September 9, 2011

di mana kan ku cari ganti ...

di mana ..
kan ku cari ganti ,
serupa dengan mu ...
tak sanggup ku berpisah ,
dan berhati patah ,
hidup gelisah ...

serangkap lirik daripada lagu seniman P. Ramlee - Allahyarham .
sedap . sedih . perasaan bercampur baur .

bila kau dengar lagu ni versi baru , kesedihannya masih kekal .
lagu ni cukup mengingatkan aku dekat arwah atok - belah abah
dengan nenek - belah mama .

dua orang paling aku sayang . dua-dua meninggal masa aku masih kecil  .
nenek masa umur aku lima tahun - balik mengaji dah terbaring dekat bawah , tak bernyawa .
atok masa umur aku tujuh tahun - balik sekolah . arwah kat perak meninggal , aku kat k.l masa tu .

memori paling banyak yang aku ada hanyalah dengan arwah nenek . dia yang jaga aku dari kecil . mama pergi kerja dia ambil tugas sebagai pengasuh . bagi aku makan . jaga aku dengan baik . tak pernah marah aku . cuma ada sekali , aku main kat tepi jalan , dia teriak " eii , jangan main kat tepi tu , bahaya , meh sini , main sini " , time tu umur aku 4 tahun , aku dengan bedah main tepi jalan . hehe . nenek pulak tengah sibuk berchit-chat dengan nenek om - masih panjang umurnya , kawan baik nenek , jiran nenek .

aku cucu kesayangan nenek . mana nenek pergi aku ikut , pasar pagi ke pasar petang ke pasar malam ke .. semua aku ikut . tapi yang paling aku tak boleh lupa masa bulan puasa . arwah nenek raji pergi terawih , balik tu , semestinya ada moreh .. nenek akan bungkus teh tarik masjid untuk aku .. bila aku celik mata je esok pagi , teh mesti ada dalam peti sejuk . - aku suka teh sejuk-sejuk :)

Alangkah pedih rasa hati ...
Selama kau pergi ...
Tinggalkan sendirian ..
Tiada berteman dalam kesepian ..



lagi rangkap dari lagu tu ..


bila satu masa tu , nenek berperangai pelik .. sangat pelik ..
selalu bersendirian , termenung seorang diri ..
aku budak kecil waktu tu , dan tak akan pernah faham .


nenek memang sentiasa buat solat sunat dari pukul 4 pagi sampai lah ke subuh - itu rutin dia setiap hari , tanpa tinggal :)
aku pun tak mampu tiru nenek macam tu - solat banyak lobang 


nenek sentiasa senyum tengok cucu-cucunya bermain . sampailah satu hari tu ..
aku baru balik dari sang kancil - 5 tahun ,
bedah pun sama baru balik dari tadika kemas -  6 tahun .
balik tu , nenek dah siap masak . paling banyak nenek masak - lempeng dengan sambal tumis ikan bilis .
nenek suruh aku dengan bedah makan . kitaorang makan . sedap . nenek champion masak , kalau tak satu sentosa tak kenal cik jam - nama panggilan nenek aku untuk warga sentosa :)


bila lepas siap , aku terus cium tangan nenek .
aku dan bedah pergi mengaji .
balik mengaji dalam 3 petang macamtu , mamak roti canai panggil aku dari luar tingkap .
time tu aku dengan bedah hantar mira dan wani kerumah - cucu cik om 
mamak tu cakap " adik , hajjah sudah meninggal" 
aku pun balas " hajjah ?" - aku tak tau apa hajjah masa tu .
mamak tu teruskan bicaranya " ada sesipa kat rumah tak ? "
aku balas " nenek ada , dia tengah sembahyang "
"hajjah sudah meninggal" - balas mamak tu lagi .
aku bingung . ragu . tak faham .
aku dengan bedah terus masuk dalam rumah , nampak nenek terbaring . kaku . tiada nafas .
bedah terus menangis . dia meraung .
aku langsung tak faham apa pun waktu tu . apa tu meninggal pun aku tak tahu . aku cuma tepuk bahu bedah suruh dia jangan menangis - aku dengan bedah memang rapat .
tapi bedah tetap menangis . aku pun turut mengalirkan air mata . air mata kosong . tiada pengertian .

arwah nenek meninggal lepas dia menunaikan solat zohor , dengan masih berwudhuk . telekungya masih basah dengan air wudhuk . dia pergi dari hidup aku pada 28 januari 1999 2 hari sebelum hari jadi aku , 30 januari . sayang , dia tak sambut dengan aku .

adik harap nenek tenang kat sana , dalam kalangan orang yang soleh dan solehah . semoga kita dapat berjumpa di syurga nanti , insyaAllah . lepas nenek pergi macam-macam jadi kat adik . perangai nenek semua adik ikut , tapi adik tak akan dapat jadi sesempurna nenek . tenang kat sana ya :) - al-Fatihah , Zawiyah Bt Yaumiddin @ Yom . 

No comments:

Post a Comment