Sunday, September 4, 2011

semuanya entah kenapa ...

jam menunjukkan tepat 2:30 pagi . bertarikhkan 4 september 2011 , aku masih merenung menghadap laptop dan membiarkan akaun facebook terbuka , begitu juga televisyen yang dari tadi tak salah aku , tiada siapa melihatnya , melainkan - SETAN !

sesekali aku membalas komen dari kawan aku , berceloteh tentang benda yang merapek - bagi kau , aku tak :)
sambil aku mengelamun membalas chat , aku pun teruskan menaip blog ni.

sambil aku fikirkan pasal diri .
pasal family .
pasal .. macam-macam lagi .
tak terdaya rasanya nak memikirkan semua tu.

entah kenapa , aku fikirkan pasal dia .
aku sayang dia .
tapi sayangnya .
dia dah berpunya .
memang aku tak layak pun . 
aku jahat . 
dia baik .
tak mungkin lah .

hati lebih banyak berbicara daripada mulut sendiri ..

aku yang hanyut dibuai angan terus memikirkan apa yang akan terjadi dengan keluarga aku .
keluarga yang bakal runtuh ..
mungkin ..
terlalu banyak sengketa yang terjadi ..
aku runsing .
aku lemah .
aku takut .
disaat ini aku hanya memekik dalam hati - "Allah ! mana kau ! mana kau bila aku perlu ?!"
pekikanku disusuli suara hati yang seolah-olah memerli aku - "mana kau bila Allah perlukan kau untuk menyembahnya?"

aku ? aku terdiam sejenak .. melintas terus wayang gambar dosa-dosa yang aku lakukan .. tapi aku tidak pernah serik , mahu pernah sedar , cuma dalam kesempitan ruang waktu , hati nurani seolah-oleh menyeru aku untuk kembali kejalan lurus yang terbuka luas dihadapanku , cuma dihijabkan oleh syaitan dan tertutup terus oleh tangan nafsu dan naluri yang mula mengambil posisi raja dibadan , raja dihati . aku mati !

entah kenapa , lamunan pagi ini seakan-akan cuba mengalih pandangan aku ke arah lain . kisah silam yang terus menghantui , betul-betul hantu !
masa lalu , aku berdendam dengan dia , merampas apa yang aku patut dapat , apa hak aku sebagai seorang budak kecil yang tak mengenal erti dosa pahala .
siapa aku disisi tuhan waktu itu ? mana tuhan pelindungku ? - bentak hati .
Astaghfirullahalazim - segera mulut lontarkan .

entah kenapa , banyak sangat persoalan bermain diminda.
kata-kata aku penuh dengan maksud tersirat .
tapi kalau kau faham apa yang aku cuba sampaikan , itu semuanya anugerah tuhan .

hari ni ---- entah kenapa ....


No comments:

Post a Comment