Sunday, October 30, 2011

main hujan itu seronok - bab 2

aku menyental kereta yang hitam .
hitam dengan debu dan asap . asap kota metropolitan , kuala lumpur .

menyental dengan lemah longlai . bukan lemah . tapi peka . peka terhadap kotoran .
haha.
dengan air sabun yang ada , aku menyimbah ke atas kereta . memandangkan kain hanya satu , aku yang menjadi mangsa sental . sesekali aku mengeluh perlahan - aku tak suka mengeluh !


iqbal menyental bahagian kanan kereta , manakala leha bahagian enjin depan . aku pula tukang jirus .
"penat lah , kau buat lah" - bentak iqbal .
"bodoh ! sikit-sikit penat ! mana tak penat asyik baring 24 jam je !" - maki aku .
"aku bukan apa , tu merehatkan minda" - balasnya .
"sengal , tak ada mananya !" - jawab aku .
iqbal mengeluh panjang dan aku teruskan leteran - aku suka berleter


hari mulai gelap . langit seakan tak terdaya menahan berat air .
sedang aku elok mencuci , hujan pun turun .
"yeah ! dah hujan , esok demam tak payah pergi sekolah !" - jerit aku .
aku terlalu gembira kerana menginginkan demam .
"kau ni , aku dah lah baru baik demam . bukan senang nak hilangkan demam aku . dua minggu !" - sahut iqbal.
"ah , aku pun sama, so ?" - balas aku .
masing-masing tersenyum .
leha seakan gembira bermain hujan .

"leha , cepatlah ! kemas barang , hujan makin lebat" - teriak aku .
aku kelam kabut membuka kereta dan masuk ke dalam .
leha terkial-kial mencabut batang paip .
aku segera masuk menutup pintu . iqbal terlebih dahulu berada di dalam .
leha ? nampak sahaja kitaorang dah masuk . dia lantas membuka pintu dan menutupnya segera .
"apahal paip tinggal kat luar" - soal aku .
"dah korang tinggalkan aku masuk dalam kereta . malaslah aku" - bentak leha .
"bodoh , baik kau ambil cepat , aku temankan" - kata aku .

aku membuka pintu . tidak keluar . leha dengan segera menggulung paip . - padahal paip kat luar pintu kereta je .
setelah semua selesai , aku hidupkan enjin .
lalu menekan gear automatik dan bergerak kembali ke rumah .
setelah mengambil parking , kitaorang keluar meredah hujan . sudahlah lebat . lenjun !

apa-apa pun main hujan adalah yang terbaik ! memang aku akui , aku suka main hujan . tapi masa kecil dulu lah . sekarang tak lagi . sekali sekala kena hujan pun best .

apahal tak demam-demam jugak ? haha .



No comments:

Post a Comment