Monday, October 17, 2011

Masing-masing . . .

Manusia , seperti yang korang tahu , korang tu memang manusia ? Betulkan ? Hmm . Kisah manusia ni terlalu banyak , ada yang sedap didengar dan ada juga yang payah untuk didengar , meskipun ianya hakikat . Masing-masing dengan kisah sendiri , pahit manis , gelak ketawa , suka duka , hanya diri masing-masing yang tahu . Hakikatnya , diri sendiri yang tahu . Orang lain ? Hanya mampu menilai dan melihat . Diri sendiri ? Merasa , melihat , menilai dan mentafsirkan . Hanya diri sendiri yang tahu , apa rasanya . Orang lain ? Pergi mampus ! Masing-masing hidup dengan kisah sendiri . Aku pun sama . Korang tak faham dengan apa yang aku nak cakap ? Aku faham ? Haruslah . Meskipun apa yang aku tulis korang tak faham dengan apa maksud aku , tapi korang ada dua pilihan yang telah diberi , menilai dan melihat . Menilai apa yang aku cuba sampaikan . Melihat cara penulisan aku yang pelik dan sangat , sangat , tersangatlah mempunyai maksud yang tersurat . Maafkan aku , tulisan ini agak puitis . Aku bukanlah sasterawan . Bukan juga novelis . Mahupun pejuang bahasa . Aku cuma jadi yang lain dalam diri ini . Kerna aku sahaja yang mampu merasa , melihat , menilai dan mentafsirkan . Korang ?

No comments:

Post a Comment