Friday, September 30, 2011

Diri ini berkalung noda

hidup tak semestinya indah ,
terkadang ada padah .
hidup harus dijalani ,
harus ada insan menemani .

mulanya aku biasa ,
suci dari noda .
tapi bila serakah ,
mulai berupa ,
aku menjadi mangsa !

darah daging sudah tiada erti ,
hanya nafsu menguasai ,
dalam diri suka hati ,
tak pandang kanan kiri .

aku mangsa ,
kanakku diragut serakah pidana ,
hidup seperti yang biasa ,
tersimpan segala rahsia .

pada siapa aku mahu mengadu ?
tuhan kah ?
sudah rasanya , berkali jemu pula akhirnya .
maafkan lidah terlanjur kata ,
buat tuhan alam semesta .

diri ini punya dua ,
bukan kehendak bukan nak rasa ,
ia hadir dalam jiwa ,
meresap tubuh rohani semua .

bila dikisah menjadi berita ,
orang benci mengumpat kata ,
diri dicaci diri dihina ,
sudah diam biar sahaja .

tapi mungkin sampai bila ,
suatu saat terbukti jua , 
apa jawapan yang harus diberita ,
penjelasan untuk semua .

aku mangsa tidak berdosa ,
sudah dewasa lain cerita ,
nafsu serakah menguasa minda ,
halal haram tiada dikira .

mulanya aku jadi mangsa ,
kini aku buat semula ,
kenapa tuhan apa malangnya ,
diri ini berkalung noda .

pada Illahi doa dipanjat ,
agar membawa sejuta rahmat ,
diri ini minta taubat ,
agar Engkau kabulkan cepat . 

dalam bilik - sunyi dan sepi 
3:50 p.m. 30 sembilan sebelas

No comments:

Post a Comment